Omdat in 2025 het verkeersplan van de locatie wordt ontworpen, wilde de werkgroep de omwonenden informeren over wat tot nu toe al bekend is hierover en over en weer ervaringen en ideeën bespreken. De input van de wijk zal worden meegegeven aan de verkeerskundige van de gemeente.
Wat is er al bekend uit de planvorming?
- Er komt één gebouw voor ca. 400 kinderen van kinderdagverblijf, onderbouw en bovenbouw op de Eikakkerhoeven (nu onderbouw). De locatie aan de Maaslandhoeven vervalt.
- Het gebouw krijgt meerdere ingangen (Burg. Molenaarshoeven, Eikakkerhoeven en hoofdingang aan het Eikenlaantje).
- Aanrijroutes worden ook gespreid, met nadruk voor (vracht)autoverkeer via de busbaan naar Burg. Molenaarshoeven (google maps moet deze locatie aan gaan geven als ingang.)
- Door ruimtegebrek zal in het uiterste geval bij halen en brengen het schoolplein deels als Kiss en Ride moeten worden gebruikt.
Belangrijkste aandachtspunten die naar voren kwamen zijn:
- Er bestaan veel zorgen over toename van de nu al hoge verkeersdruk rondom het gebouw.
- Verbetering nodig van oversteekplaatsen voor voetgangers, nu worden bv. de Eikakkerhoeven nabij cafetaria De Hoeve, de Kromakker en van busbaan richting Eikenlaantje als onveilig ervaren.
- Te hard rijden en gevaarlijk zoekverkeer moeten worden aangepakt.
- Kiss en ride op het schoolplein zal veel weerstand in de wijk oproepen.
- Parkeerdruk nu al plaatselijk te hoog, zoals op de parkeerplaats Eikakkerhoeven en in de Buskeshoeven, dus zal verbeterd moeten worden.
- Hoe zal het gaan met de overgang fietssnelweg F59 naar de wijk als busbaanroute voor autoverkeer belangrijker wordt? En heeft de geplande herinrichting van de fietssnelweg F59 ook invloed op de ontsluiting?
Belangrijkste genoemde uitgangspunten en oplossingsrichtingen:
- In de wijkvisie Sparrenburg 2030 is benoemd dat fietsers en wandelaars in onze wijk zich veilig moeten kunnen verplaatsen en dat kinderen veilig moeten kunnen spelen. Ook gemeente en het EC dragen uit: lopen en fietsen naar school is de norm, met auto brengen en halen alleen als het niet anders kan.
- Bij de inrichting van de toegangswegen en het parkeren rondom de nieuwbouw zal de focus vooral moeten liggen op een aantrekkelijke en veilige manier om je te voet en op de fiets te verplaatsen.
- Autoverkeer zo veel mogelijk bij de vroegere busbaan houden. Wellicht verkeerslus of kiss & ride aan de kant van de busbaan (nabij de ondergrondse plastic containers)
- En het is nodig de verschillende aanrijroutes goed te verspreiden via Eikakkerhoeven, Buskeshoeven en Burgemeester Molenaarshoeven en deze te verduidelijken.
- Parkeren kan al beter verspreid worden: er zijn veel parkeerplekken in de straten binnen 2 minuten loopafstand, deze zijn alleen niet altijd bekend. Of kies een toegankelijke parkeerplaats iets verder van school met een betere ontsluiting. Er is mogelijk ook ruimte voor enkele (kort)parkeerhavens bij de oude busbaan nabij de bushalte.
- Wellicht is het efficiënt en mogelijk om bij de revitalisatie Burg. Molenaarshoeven aan te sluiten bij inrichtingsplannen.
Vervolg
Bovenstaande zorgen, vragen en ideeën zullen binnenkort door de werkgroep Kindvriendelijk Sparrenburg met de verkeerskundige van de gemeente worden besproken. Dit soort advies van wijkraden aan de gemeente is overigens vrijblijvend, maar we hopen dat bij de inrichting van de ruimte rondom het nieuwe gebouw e.e.a. in de overwegingen zal worden meegenomen.
Mocht u na het lezen van deze informatie nog vragen, opmerkingen of ideeën hebben, die u graag wil delen, dan kunt u een email sturen naar: kindvriendelijk@sparrenburg.nl of aansluiten bij de vergadering van de werkgroep elke eerste woensdag van de maand vanaf 20.15u op onderbouwlocatie van EC ’t Sparrenbos (let op, januari 2025 de tweede woensdag i.v.m. feestdagen).