Veilig spoor Rosmalen-Nuland

Woensdag 29 april 2015

Het spoor Den Bosch-Oss loopt langs onze wijk. Wat rijdt er op het spoor? en hoe veilig is dit? ook een onderwerp voor de wijkraad: Gevaarlijke stoffen goedentreineen/rampenplan/calamiteitenplan

Bij het BewonersRadenOverleg Rosmalen-Nuland (alle wijkraden en dorpsraad)d.d. 13 april j.l. gaven Johan Klaazen van gemeente s-Hertogenbosch en Paul de Kort van de Brandweer een presentatie over “hoe Veilig is het Spoor door Rosmalen-Nuland “

De spoorlijn die door Rosmalen en Nuland gaat is niet echt zwaar belast met het goederenvervoer en zal in de toekomst meer goederen vervoer te verwerken krijgen. In de toekomst zou mogelijk vervoer kunnen gaan plaatsvinden vanaf de Betuwelijn via s’-Hertogenbosch naar Eindhoven .Dit zou voordelig zijn voor Rosmalen.

Met vele kaarten en overzichttabellen bij de presentatie en toelichting  is aangegeven waar de kwetsbare objecten (gebouwen,woningen en bedrijven)liggen en locaties waar het “mis” zou kunnen  gaan,(b.v. spoorwegovergangen)hoe groot de individuele en groepsrisico’s  zijn. Wat te doen in geval van een calamiteit,risicobeheersing etc. Brandweer,Ambulances,Hulpdiensten en Politie staan in geval van een calamiteit op of aan het Spoor  in direct onderling contact en worden de Diensten per direct opgeschaald naar de ernst van het spoorincident .

De Brandweer geeft met regelmaat adviezen aan bedrijven en instellingen nabij en in de risicozone (30 meter aan beide zijn van het spoor)over Veiligheid en Calamiteiten .Brandweer en Gemeente leren ook van recente calamiteiten.

Momenteel wordt er landelijk gewerkt aan beveiliging van de wissels,waarbij de seinen op rood gaan bij een lage snelheid mochten er twee treinen door wisselstoring tegenover elkaar op  een spoor komen te rijden. Er bestaan ook hotbox-locaties (bij Nuland) waar de temperatuur van de wielassen wordt gemeten. Als deze te heet zijn wordt de trein middels een melding stopgezet.

Uit de bekend zijnde landelijke gegevens blijkt dat er weinig ontsporingen in Nederland zijn van goederentreinen ten gevolge van materiaalschade en of aanrijdingen.

Reacties