Bijeenkomst straatambasadeurs Sparrenburg

Vrijdag 11 maart 2016

In de wijk Sparrenburg heeft bijna elke Hoeven of straat een straatambasadeur. Deze ambassadeurs verzamelen opmerking van bewoners en geven deze door

Op 5 maart was er een bijeenkomst voor deze ambassadeurs en informatie over mogelijkheden om onderwerpen op de agenda te krijgen. Bij de informatiebijeenkomst waren aanwezig Arjan van den Bosch  (beheer openbare ruimte gemeente), Bart Janssen (wijkagent Sparrenburg), Aad van de Steen van de wijkraad, Marie Jose Claessens (Wijkmanager Sparrenburg).

BuitenBeter app
Ter sprake kwam de BuitenBeter app. Ga je naar BuitenBeter.nl dan zie je hoe je de app op je telefoon kunt krijgen. Kun je meldingen op doen. Je kunt ook onderwerpen uit je omgeving melden op meldpunt.

Het kan gaan om losse stoeptegels, loshangende takken, parkeeroverlast. Alles waarvan je zelf vindt dat er iets aan gedaan moet worden. Meldingen via de app worden sneller gezien en verwerkt dan via het meldpunt. De persoon die de meldingen ziet zet ze door naar de personen die dat op kunnen lossen. Er is ook een telefoonnummer voor meldingen 073-6155555 optie 7.
De wijkagent is, Bart Janssen. Zijn werkgebied is Sparrenburg, Molenhoek en Maliskamp. Hij is te bereiken onder het algemene nummer 0900-8844 of als je anoniem wil melden via 0800-7000. Spoedzaken via 112

Zijn mailadres is: bart.janssen@brabant-noord.politie.nl  Bart vraagt om situaties die je opvallen in je omgeving te melden.  

Afvalcontainers
De containers kwamen ter sprake. Vooral dat er vaak de ruimte niet voor is om ze allemaal te plaatsen. Vraag of er een vierde container voor plastic bijkomt kon nog niet beantwoord worden. Nu is het nogal eens dat de centrale bakken waarin we het plastic moeten doen vol zijn. Dit kan gemeld worden bij de afvalstoffendienst.  De zakken verdwijnen niet altijd even snel, dan is er iemand gestuurd om te gaan kijken van wie het plastic is wat buiten de bak ligt. De gemeente wil niet dat er zakken naast die bak gelegd worden.  Het voorstel wordt gedaan om op de bakken een stikker te plakken waarop staat wanneer ze leeggemaakt worden. Het geeft veel ergernis over het algemeen. Zakken die ernaast liggen maar ook plastic afval wat echt niet in die bak past, zoals tuinstoelen of plastic bakken. Dat hoort iedereen naar de mileustraat te brengen.  De bakken worden al vaker geleegd dan voorheen.  
De vraag van de ambassadeurs om eigen afvalcontainers bij huizen in het gemeentegroen te mogen plaatsen. Wordt meegenomen. Wil de hele wijk dat? dan is de kans groter dat dan ook gerealiseerd gaat worden. Nu staan de containers overal en nergens. 

Parkeren op groenstrook
Parkeren in de groenstrook langs de doorgaande weg. Je kunt het nummerbord melden want een auto hoort niet in de berm. Nu staan er op een aantal plaatsen bloemetjes maar dat weerhoud bepaalde mensen er niet van om de auto er gewoon neer te zetten. De politie kan dit feit niet bekeuren maar de mensen van stadstoezicht wel. De gemeente stelt een plan op hoe het parkeren over bijvoorbeeld 15 jaar zal zijn. Toen deze wijk gebouwd werd had ieder gezin 1 auto maar nu zijn dat er al vaak 2 of meer. Het lange termijn  parkeren.

 

Wat is een Buurt Informatie Netwerk?

Het Buurt Informatie Netwerk – kortweg BIN – is een samenwerkingsverband tussen bewoners, politie en gemeente met als doelstelling de veiligheid en leefbaarheid in een wijk te verbeteren. Om de veiligheid en leefbaarheid in de wijk te vergroten is het nodig dat de politie en gemeente haar werk optimaal doet. Wijkbewoners kunnen daarbij helpen door lid te worden van BIN. Doordat BIN-leden, de politie en de gemeente op een eenvoudige manier informatie met elkaar uitwisselen kan er gericht worden gewerkt aan de veiligheid en leefbaarheid. Zo vermindert de criminaliteit en worden wijkbewoners bij het werk van de politie en gemeente betrokken. BIN draagt dus bij aan een fijnere en veiligere buurt!

Werkwijze BIN

Politie en gemeente sturen relevante informatie naar de BIN-coördinator. Deze stuurt de informatie per e-mail door naar aangemelde BIN-leden in de vorm van een BIN-bericht. BIN-leden kunnen op deze berichten reageren door de email van de BIN-coördinator te beantwoorden. De BIN-coördinator stuurt het antwoord dan door naar de politie en/of gemeente.
NB: Voor dringende zaken maakt men geen gebruik van een e-mailbericht via de BIN-coördinator. In dat geval kan gebeld worden met 0900-8844 (geen spoed wél politie). Voor echt spoed eisende zaken wordt gebeld met 112 (als elke seconde telt).

Voorbeeld van BIN

Er wordt ingebroken in uw buurt. De politie weet dat de verdachten mogelijk in een gele Volkswagen Polo rijden. U wordt gevraagd om extra op te letten. U krijgt dit bericht per e-mail door via een BIN-bericht. Op het moment dat u de betreffende auto in uw wijk signaleert kunt u de politie direct bellen. Op deze manier wordt de kans voor inbrekers om ongestoord hun gang te gaan kleiner. Andersom, als u in de wijk mogelijke verdachte zaken of andere ongeregeldheden ziet, kunt u dit kenbaar maken per e-mail via de BIN-coördinator of direct bellen met de politie.

Waarom BIN?

  • iedereen kan meedoen: samen voor veilig!
  • directe bijdrage aan een veilige woonomgeving
  • meewerken is veilig en zonder risico
  • verhoogt het veiligheidsgevoel
  • bevordert waakzaamheid en preventie
  • minder criminaliteit en meer solidariteit

Lid worden

Als wijkbewoner nodigen wij u uit om lid te worden van BIN en zo mee te werken aan een positievere leefomgeving. Door een goed contact met de mensen uit uw buurt en goede samenwerking met politie en gemeente levert u zo een belangrijke bijdrage aan een prettige en veilige buurt!

Ga naar BIN DB

Waarom naar het Wijkplein 

Het Wijkplein voo ronze wijk is in perron 3. Hoff van Hollantlaan 1, 073-6153000 of wijkplein.rosmalen@divers.nl

Je kunt terecht met vragen over wonen, welzijn en inkomen. Maar ook voor mantelzorg, vrijwilligerswerk en activiteiten in onze buurt. Je wordt ontvangen door deskundige vrijwilligers. Je kunt hulp vragen bij het lezen van officiële brieven, invullen van formulieren, digitale aanvragen of telefonische contacten met instanties. Alles wat besproken wordt blijft tussen jou en de vrijwilliger. Diverse instanties en organisaties houden spreekuur in het wijkplein. Welzijn Divers, politie, diverse zorginstellingen. Kijk bij divers.nl Ouderen en hulpbehoevende bewoners kunnen een hulpvraag indienen. Voor bijvoorbeeld vervoer naar het ziekenhuis, boodschappen doen, kleine klusjes om het huis die gedaan moeten worden.

Je kunt je ook als vrijwilliger opgeven.

 

Platform073.nl 

Je kunt op de computer zien welke diensten gratis, talenten, kennis en materialen in de wijk gevraagd en aangeboden worden: www.platform073.nl

Voor platform 073 kun je ook bij het wijkplein terecht.

Door: Ria Nijhuis

Reacties